Kako se stvaraju kriptovalute (rudarenje)
Proces stvaranja novih kriptovaluta poznat je kao rudarenje. Rudarenje kriptovaluta započinje kada korisnici iniciraju transakcije koje se grupiraju u blokove. Primjenom računalne snage rješavaju se složeni matematički problemi koji potvrđuju te transakcije i dodaju blok na blockchain.
Svaki put kada se doprinese procesu verifikacije transakcija, otvara se prilika za zaradu kriptovaluta; time se ujedno u opticaju nove jedinice. Ovaj se ciklus ponavlja sa svakim novim blokom; tako se osigurava integritet i sigurnost mreže kriptovaluta. Važno je napomenuti da postoje i druge metode potvrde transakcija koje koriste algoritam Proof of Stake.
Faktori koji utječu na cijenu kriptovaluta
Na cijenu kriptovaluta utječu različiti čimbenici, a razumijevanje tih čimbenika ključno je za ulagače i trgovce koji vrludaju po često nestabilnom kripto tržištu. Koji su to čimbenici koji određuju vrijednost kriptovaluta?
Ponuda i potražnja: vrijednost kriptovalute određena je ponudom i potražnjom. Kada je potražnja veća od ponude, cijena kriptovaluta raste. Bitcoin primjerice ima fiksnu zalihu od 21 milijun tokena. Ethereum nema ograničenu ponudu. Neki vladajući timovi diktiraju cjelokupnu zalihu njihove kriptovalute, tako da mogu odlučiti hoće li u javnost pustiti više tokena ili ne.
Trošak proizvodnje: novi tokeni kriptovalute proizvode se kroz proces “rudarenja”. Rudari koristite računalo za provjeru sljedećeg bloka na blockchainu. Što je veća konkurencija u rudarenju određene kriptovalute, to je rudarenje teže jer se rudari međusobno utrkuju kako bi riješili složeni matematički problem i potvrdili blok. Dakle, trošak rudarenja raste jer tim treba bolju opremu za uspješno rudarenje.
Kako troškovi rudarenja rastu, tako raste i vrijednost kriptovalute. Rudari neće rudariti ako vrijednost valute koju rudare nije dovoljna da nadoknadi njihove troškove. Dakle, sve dok postoji potražnja za korištenjem blockchaina, cijena kriptovaluta će nastaviti rasti.
Konkurencija: postoji najmanje 13 000 različitih vrsta kriptovaluta, a sve ih se više stalno plasira na tržište. Iako ih je lako pokrenuti, teško ih je učiniti održivima jer je potrebno izgraditi mrežu korisnika. Visoka konkurentnost često dovodi do povećane likvidnosti kriptovaluta (brza prodaja ili kupovina) pružajući stabilnost, no istovremeno također može doprinijeti većoj volatilnosti odnosno većem stupnju promjena u cijenama jer dolazi do brze kupnje ili prodaje.
Društveni mediji: pompe na društvenim mrežama i influenceri mogu povećati ili smanjiti vrijednost kriptovalute. Dok mjenjačnice kriptovaluta donose informacije o blockchainu ili o valuti, važno je provjeriti sve pojedinosti koje dolaze iz drugih izvora, jer u velikoj većini situacija te informacije nisu točne, a imaju veliki utjecaj na vrijednost kriptovaluta.